De Leergang Excellent Leiderschap is gericht op leidinggevenden, managers en directeuren die een belangrijke rol vervullen binnen hun organisatie, meerdere jaren ervaring hebben in het leidinggeven en zich willen ontwikkelen in persoonlijk leiderschap. De deelnemers komen uit diverse sectoren van de samenleving, zoals het bedrijfsleven, non-profit organisaties, overheid, onderwijs, kerk, enzovoort.
De werkervaring (minimaal drie jaar) is belangrijk voor diepgaande interactie, reflectie, verwerking en toepassing van nieuwe inzichten.
Deelnemers aan de leergang staan er voor open om de confrontatie aan te gaan met innerlijke overtuigingen en denkbeelden die de ontwikkeling van krachtig, persoonlijk leiderschap in de weg staan. Dit komt tot uiting in de bereidheid om te reflecteren, zichzelf op een diepgaande wijze te onderzoeken en van harte open te staan voor feedback en nieuwe inzichten.
Met het oog op het collectief leerproces, zijn deelnemers bereid om zich binnen de leergroep kwetsbaar op te stellen en elkaar te ondersteunen in de persoonlijke groei en in de ontwikkeling als leider.
Om de leergang te kunnen volgen is een HBO/WO werk- en denkniveau vereist.
De belasting van de leergang is moeilijk uit te drukken in het aantal uren omdat de leergang niet primair gericht is op de cognitieve ontwikkeling. Er wordt de nodige tijd besteed aan ‘trage vragen’ (wat betekent het om leider te zijn, uit welke bronnen put ik, hoe blijf ik dicht bij mezelf, met welke toekomst wil ik mij verbinden, enz.). Dit soort vragen kunnen niet snel worden beantwoord. Ze vergen een voortdurende en procesmatige aandacht van de deelnemer. Daarnaast worden de leergangthema’s verbonden met specifieke omstandigheden en uitdagingen op de werkvloer. Dat wordt gedaan met behulp van eigen casussen en de deelnemer wordt met behulp van een ‘persoonlijk journaal’ geholpen om iedere werkdag een kwartier te reflecteren op zijn belangrijkste leerdoelen. Ook zijn er praktijkopdrachten verbonden met relevante literatuurstudie. Hoeveel tijd een deelnemer hier aan besteedt zal mede afhangen van zijn leessnelheid, de diepgang in het overdenken, zijn manier van leren en de actuele werksituatie.
Met oog voor dit soort verschillen in studiebelasting per deelnemer, is de richtlijn voor het aantal studiebelastinguren vastgesteld op 231 voor de gehele leergang. Dit is ongeveer 8 uur investering per week. We moedigen deelnemers aan deze tijd minimaal beschikbaar te stellen tijdens de looptijd van de leergang.
Ontwerp en ontwikkeling door: Pronamic