De methodische aanpak van de Leerroute Excellent Leiderschap is gebaseerd op ontwikkelingsgericht onderwijs en sluit aan bij sociaal constructieve leerprincipes. Hier gaat het om persoonlijk en betekenisvol leren, in een gemeenschap van lerende mensen, waarin de deelnemers tot verschillende resultaten komen. In deze leergang vertaalt zich dit naar de volgende uitgangspunten:
De leergang is gebaseerd op een wisselwerking tussen een individuele en collectieve leerroute:
INDIVIDUELE LEERROUTE |
COLLECTIEVE LEERROUTE |
1. Kennis en nieuwe inzichten ontwikkelen |
|
Met behulp van literatuur en verwerkingsvragen wordt de deelnemer geholpen om begrippen, achtergronden en concepten over persoonlijk leiderschap te ontdekken, te begrijpen en te waarderen. Als hulpmiddel ontvangt de deelnemer per leiderschapsthema relevante literatuur en verwerkingsvragen. Dit onderdeel bereidt de deelnemer voor op de masterclasses. | Via de masterclasses wordt de deelnemer meegenomen in een diepere verkenning van het leiderschapsthema door onderliggende principes en denkbeelden te actualiseren en te verpersonaliseren. Als hulpmiddel ontvangt de deelnemer een ‘Persoonlijk Journaal’ waarmee hij tijdens de leerroute al zijn inzichten en opvattingen op een procesmatige wijze kan beschrijven. |
2. Ontdekken en betekenis geven |
|
‘Contemplatieve reflectie’ vormt een belangrijk onderdeel van de leerroute. De literatuur en de masterclasses brengen de deelnemers op het spoor van persoonlijke vraagstukken en leerdoelen. Om dit te ontdekken is er tijd en ruimte nodig voor het reflecteren op eigen denken en handelen. Het contemplatieve deel van de reflectie bestaat uit bezinning en gebed. Deze stellen de deelnemer in staat om de resultaten van zijn reflectie te beschouwen in het licht van Gods bedoeling met zijn leven en zijn taak. Tijdens de bijeenkomsten worden er af en toe stiltemomenten gecreëerd om dit proces van contemplatieve reflectie te bevorderen. Een hulpmiddel voor het vastleggen en het volgen van het eigen groeiproces , is het ‘Persoonlijk Journaal’. | Reflectie is niet louter een introspectief gebeuren. Ware reflectie is het bespreekbaar maken van de eigen innerlijke beleving in dialoog met de ander. Om dit te kunnen doen is er een collectief commitment nodig ten aanzien van openheid en vertrouwelijkheid. Dit is een voorwaarde voor het gezamenlijk vorm geven van ‘philea’. Voor het gemeenschappelijk verkennen van de diverse leiderschapsthema’s en aanverwante (pers.) leiderschapsissues, wordt gebruik gemaakt van interactieve en dynamische werkvormen, oefeningen en beeldmaterialen die zoveel mogelijk zintuigen prikkelen. Zo wordt de eigen ontwikkeling niet alleen gestimuleerd via de rede en het werken aan competenties, maar ook langs de weg van de beleving en de ervaring. |
3. Herkaderen, toepassen en verwerken |
|
Het ‘Persoonlijk Journaal’ vormt de basis voor het schrijven van een leer- en reflectieverslag. In dit verslag wordt op een methodische en narratieve wijze beschreven welke ontwikkelingen de deelnemer heeft doorgemaakt en hoe hem dit heeft gevormd als mens en als leider. Een extra toepassing en verwerking van de nieuwe inzichten vindt plaats doordat de deelnemer tijdens de Leergang een mentor zal zijn voor iemand in zijn eigen (onnatuurlijke) omgeving. | Tijdens de leergang vormt de deelnemer samen met enkele andere deelnemers een leergroep. In een leergroep zijn de deelnemers klankbord voor elkaar en helpen ze elkaar in het in het individueel leerproces. In het kader van dit collectief leerproces werkt de leergroep gezamenlijk aan een artikel over een van de behandelde hoofdthema’s. Hierbij wordt gebruik gemaakt van voorbeelden en dilemma’s uit de eigen leiderschapspraktijk. Dit artikel wordt opgenomen in de jaarpublicatie van de leergang. |
Ontwerp en ontwikkeling door: Pronamic